Je eigen mini retraite

Start je vakantie met een thuisretraite

in Inspiratie

Voor veel mensen is thuiswerken dit afgelopen jaar de norm gebleven, voor mij is dat ook het geval. Zoals je misschien weet werk ik naast Een Portie Aandacht vier dagen op kantoor. In het begin vond ik thuiswerken helemaal niet vervelend, maar ik merk nu dat het ook zo zijn tol eist. Alles vindt in dezelfde ruimte plaats: werk en vrije tijd. Omdat mijn laptop ook na het werk in beeld blijft vind ik het moeilijker om afstand te nemen van mijn werk. Deze zomer neem ik een aantal weken vrij en wil mijn werk dan echt los kunnen laten. Normaal gesproken zou ik mijn werklaptop op kantoor laten, er naar zwaaien en dan letterlijk de boel achter laten, maar nu ik thuis werk zwaait mijn laptop vrolijk terug vanaf het thuiskantoor in de slaapkamer. Dus ga ik twee dingen doen, die jou misschien ook kunnen helpen als je dit herkent:
1. Ik berg alle werkgerelateerde spullen op in een kast
2. Om de omslag van werk naar vakantie gevoelsmatig te maken start ik mijn vakantie met een 2-daagse thuisretraite met lekker eten, yoga en de natuur.

Hoe pak je zo’n thuisretraite aan?

Een goed begin is het halve werk

Je thuisretraite begint met een goede voorbereiding. Pak pen en papier en maak een globaal plan. Als je hier tijdens de retraite vanaf wijkt is dat helemaal niet erg, maar het geeft je wat houvast en richting aan je dagen.

Zet je retraite in elkaar met de volgende stappen.

1. Hoelang ga je in retraite?

De lengte van je retraite is helemaal aan jou en hangt af van de hoeveelheid tijd die je tot je beschikking hebt: 1 dag, een weekend of een week? Waar heb je tijd voor en behoefte aan?

2. Plan ‘m in

Bepaal wanneer je in retraite gaat en plan die dagen vrij in je agenda.
Wanneer je tijd vrijmaakt in je agenda, zul je ook sneller daadwerkelijk aan je thuisretraite beginnen.

3. Licht je omgeving in

Heb je je dagen ingepland? Laat je omgeving dan weten dat je niet beschikbaar bent. Zo weten je vrienden en familie dat je een tijdje wat minder goed bereikbaar bent. Zonder afleiding van buiten af kun je makkelijker aandacht geven aan jezelf.

4. Maak een planning

Wat ga je doen tijdens je retraite? Een planning geeft je houvast tijdens je dag. Plan 2 yoga momenten in per dag, bijvoorbeeld in de ochtend en in de namiddag of avond. Je kunt een mix maken van “live” lessen bij een yogaschool en online lessen. Bijvoorbeeld van het Een portie aandacht YouTube-kanaal, kijk wat voor jou het fijnst voelt!

Tips voor online yogavideo’s
Yoga voor een Goede Nachtrust
Yoga om even tot Rust te komen
Yoga voor Elke Dag

Om de thuisretraite af te maken kun je ook elke dag een korte meditatie in je planning meenemen. Ben je nieuw met mediteren? Geen probleem! Met een simpele, begeleide meditatie voor beginners zet je eenvoudig je eerste stappen.

Plan daarnaast je maaltijden in en haal boodschappen in huis, dan hoef je daar niet meer over na te denken en houd je ruimte in je hoofd voor andere dingen. Denk aan een lekker ontbijtje in de ochtend, een snack rond een uur of 11, lunch en avondeten. Zoek makkelijke recepten online en bedenk van welk eten je blij gaat worden, mijn favorieten zijn: de Groene Meisjes en Chicks love Food. Heb je andere favorieten ter aanvulling? Deel ze in de comments!

En bedenk: je hebt vakantie, dus eet die blueberry pancakes die je normaal niet zo snel klaarmaakt : ). Misschien past er in jouw retraite ook wel een lekker ontbijtje op het strand bij dat tentje waar je al maanden niet bent geweest.

5. Doe rustig aan

Yoga en eten kun je afvinken, wat zou je verder willen doen? Misschien wil je naast de vaste yoga en eetmomenten niets inplannen en gewoon kijken waar je behoefte aan hebt. Weet je van jezelf dat je meer behoefte hebt aan richting omdat je anders snel weer op je telefoon belandt, denk dan vast na over dingen die je kunt doen.

Doe in ieder geval rustig aan en plan je dag niet te vol. Kies voor een mooie wandeling, maak een puzzel, knutsel wat, tuinier, lees een boek of verwen jezelf met een simpele gezichtsmassage.

6. Ontkoppelen

Komen we meteen op een volgend punt: naast het afkoppelen van werk ook even geen e-mail en telefoon deze dagen. Probeer zoveel mogelijk je computer of laptop links te laten liggen, met uitzondering voor het volgen van yoga video’s natuurlijk ; ). Tip: Leg je laptop en telefoon in een kast waar je niet vaak komt. Zo zie je ze niet de hele tijd en ben je minder snel geneigd toch even je Facebook te checken.

Zo geef je jezelf ruimte om los te komen van je dagelijkse leven, net als bij een echte retraite. Gun jezelf tijd om te dromen, te vervelen en te niksen. Het kan heel goed zijn dat dat ongemakkelijk voelt en onrustig, we zijn namelijk heel erg gewend om elk stukje van onze dag vol te stoppen met afleiding. Is die afleiding er niet, dan is er opeens ruimte voor gedachten om naar boven te komen en dat is niet altijd fijn. Helemaal niet gek dus, als je af en toe de neiging hebt om naar je telefoon te grijpen. Op zo’n moment kun je jezelf 3 vragen stellen:
– Waarvoor?
Met welk doel pak je je telefoon?
– Waarom nu?
Waarom pak je je telefoon nu en niet op een later tijdstip? De reden kan praktisch zijn (een foto willen maken), situatie-afhankelijk (in de rij voor de kassa) of emotioneel (ik wil afleiding).
– Wat anders
Wat zou je op dit moment kunnen doen in plaats van op je telefoon kijken?

Wil je na het beantwoorden van deze vragen nog steeds op je telefoon kijken, sta het jezelf dan toe en wees niet te streng. Wil je meer lezen over meer afstand nemen van je telefoon? Een tijd terug schreef ik er de blog “Hoe ik het uitmaakte met mijn telefoon” over.

7. Op tijd naar bed

Neem veel rust en ga op tijd naar bed. Je kunt jezelf klaar maken om te gaan slapen door een ritueeltje in te bouwen. Voor kinderen is het heel normaal om dit te doen en zo de overgang naar “bedtijd” duidelijk te maken. Voor volwassenen geldt dat eigenlijk nog steeds, ook wij hebben “down-time” nodig voordat we gaan slapen om ons hoofd en lichaam tot rust te laten komen.

Misschien ben je al helemaal klaar om in bed te duiken na je retraite dag. Heb je een steuntje in de rug nodig, begin dan ongeveer een uurtje voor het slapen gaan met je ritueel. Poets je tanden, trek je pyjama aan, doe wat avondyoga, ga vast in bed zitten en schrijf in een boekje 3 dingen op die je die dag blij hebben gemaakt. Luister liggend nog even naar een podcast of luisterboek voordat je echt je lampje uitdoet.

Klaar voor de start!

Zo, na deze voorbereiding heb je alles in huis wat je nodig hebt om je eigen mini retraite te verzorgen.

Ga je er eentje voor jezelf inplannen? Laat het me weten in de comments. Heb je vragen, aanvullingen of misschien wel heerlijke retraite recepten? Deel ze!

About the Author

Marije Verstraten

Vroeger forens en kantoormens, nu masseur en yoga docent in spe. Maar vooral een meisje van het duin die steeds beter leert hoe leuk het is om te verdwalen. Lees hier meer over mij en Een portie aandacht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *