zomer retreat in eigen huis

Start je vakantie met een thuisretraite

in Inspiratie

Ook al heb je de afgelopen maanden meer thuis gezeten dan normaal, dat betekent niet dat je al een soort vakantie hebt gehad. De onzekerheid die met de corona crisis gepaard gaat, eist zo zijn tol en daarom is het minstens zo belangrijk om wat vrije tijd voor jezelf in te plannen. En waarom zou je dan geen thuisretraite voor jezelf organiseren? Even geen Zoom/Teams/Skype en andere werkgerelateerde dingen, maar jij, je yogamat, gezond eten en de natuur. Hoe pak je dat aan?

Een goed begin is het halve werk

Je thuisretraite begint met een goede voorbereiding. Pak pen en papier en maak een globaal plan. Als je hier tijdens de retraite vanaf wijkt is dat helemaal niet erg, maar het geeft je wat houvast en richting aan je dagen.

Zet je retraite in elkaar met de volgende stappen.

1. Hoelang ga je in retraite?

De lengte van je retraite is helemaal aan jou en hangt af van de hoeveelheid tijd die je tot je beschikking hebt: 1 dag, een weekend of een week? Waar heb je tijd voor en behoefte aan?

2. Plan ‘m in

Bepaal wanneer je in retraite gaat en plan die dagen vrij in je agenda.
Wanneer je tijd vrijmaakt in je agenda, zul je ook sneller daadwerkelijk aan je thuisretraite beginnen.

3. Licht je omgeving in

Heb je je dagen ingepland? Laat je omgeving dan weten dat je niet beschikbaar bent. Zo weten je vrienden en familie dat je een tijdje wat minder goed bereikbaar bent. Wanneer je naar een retraite toe zou gaan is dat immers meestal ook het geval. Zonder afleiding van buiten af en kun je makkelijker naar binnenkeren.

4. Maak een planning

Wat ga je doen tijdens je retraite? Een planning geeft je houvast tijdens je dag. Plan 2 yoga momenten in per dag, bijvoorbeeld in de ochtend en in de namiddag of avond. Je kunt een mix maken van “live” lessen bij een yogaschool en online lessen. Bijvoorbeeld van het Een portie aandacht YouTube-kanaal, kijk wat voor jou het fijnst voelt!

Tips voor online yogavideo’s
Yoga voor een Goede Nachtrust
Yoga om even tot Rust te komen
Yoga voor Elke Dag

Om de thuisretraite af te maken kun je ook elke dag een korte meditatie in je planning meenemen. Ben je nieuw met mediteren? Geen probleem! Met een simpele, begeleide meditatie voor beginners zet je eenvoudig je eerste stappen.

Plan daarnaast je maaltijden in en haal boodschappen in huis, dan hoef je daar niet meer over na te denken en houd je ruimte in je hoofd voor andere dingen. Denk aan een gezond ontbijt in de ochtend, een snack rond een uur of 11, lunch en avondeten. Zoek gezonde en makkelijke recepten online, mijn favorieten zijn: de Groene Meisjes en Chicks love Food. Heb je andere favorieten ter aanvulling? Deel ze in de comments!

En bedenk: je hebt vakantie, dus je mag best ’s ochtends die blueberry pancakes eten : ). Misschien past er in jouw retraite ook wel een lekker ontbijtje op het strand bij dat tentje waar je al maanden niet naar toe kon.

5. Doe rustig aan

Yoga en eten kun je afvinken, wat zou je verder willen doen? Misschien wil je naast de vaste yoga en eetmomenten niets inplannen en gewoon kijken waar je behoefte aan hebt. Weet je van jezelf dat je meer behoefte hebt aan richting omdat je anders snel weer op je telefoon belandt, denk dan vast na over dingen die je kunt doen.

Doe in ieder geval rustig aan en plan je dag niet te vol. Kies voor een mooie wandeling, maak een puzzel, knutsel wat, tuinier, lees een boek of verwen jezelf met een simpele gezichtsmassage.

6. Ontkoppelen

Komen we meteen op een volgend punt: naast het afkoppelen van werk ook even geen e-mail en telefoon deze dagen. Probeer ook zoveel mogelijk je computer of laptop links te laten liggen, met uitzondering voor het volgen van yogavideo’s natuurlijk ; ). Tip: Leg je laptop in een kast waar je niet vaak komt. Zo zie je ‘m niet de hele tijd en ben je minder snel geneigd toch even je Facebook te checken.

Kom echt even los van je dagelijkse leven, net als bij een echte retraite. Gun jezelf tijd om te dromen, vervelen en te niksen. Dat kan soms ook ongemakkelijk zijn, we zijn gewend om ieder stukje van onze dag zo vol mogelijk te stoppen waardoor we gedurende de dag niet veel stil staan bij wat er allemaal op ons afkomt. Het kan goed zijn dat je zonder al die afleiding onrustig wordt, kijk of je dan de verleiding kan weerstaan om afleiding te zoeken op je telefoon en aanverwante apparaten. Je kan dit!

7. Op tijd naar bed

Neem veel rust en ga op tijd naar bed. Je kunt jezelf klaar maken om te gaan slapen door een ritueeltje in te bouwen. Voor kinderen is het heel normaal om dit te doen en zo de overgang naar “bedtijd” duidelijk te maken. Voor volwassenen geldt dat eigenlijk nog steeds, ook wij hebben “down-time” nodig voordat we gaan slapen om onze hoofd en lijf tot rust te laten komen.

Misschien ben je al helemaal klaar om in bed te duiken na je retraite dag. Heb je een steuntje in de rug nodig, begin dan ongeveer een uurtje voor het slapen gaan met je ritueel. Poets je tanden, trek je pyjama aan, doe wat avondyoga, ga vast in bed zitten en schrijf in een boekje 3 dingen op die je die dag blij hebben gemaakt. Luister liggend nog even naar een podcast of luisterboek voordat je echt je lampje uitdoet.

Klaar voor de start!

Zo, na deze voorbereiding heb je alles in huis dat je nodig hebt om je eigen mini retraite te verzorgen.

Ga je er eentje voor jezelf inplannen? Laat het me weten in de comments. Heb je vragen, aanvullingen of misschien wel heerlijke retraite recepten? Deel ze!

About the Author

Marije Verstraten

Vroeger forens en kantoormens, nu masseur en yoga docent in spe. Maar vooral een meisje van het duin die steeds beter leert hoe leuk het is om te verdwalen. Lees hier meer over mij en Een portie aandacht.

close

Ontvang een portie aandacht in je mailbox.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *