naar buiten Den Haag

Tip 5: Maak een wandeling

in selfcarenovember

Trek je schoenen en je jas aan, voor tip 5 van de #selfcarenovember challenge gaan we naar buiten!

Buiten word je blijer

Onderzoek wijst uit dat mensen die 2 uur per week in de natuur doorbrengen hun leven een hoger cijfer geven. Naar buiten gaan helpt je ontspannen en heeft een positieve invloed op je humeur.

Tijd dus om naar buiten te gaan voor een wandeling. Je hoeft daarvoor niet meteen naar de Biesbosch, je kunt ook prima een wandeling maken bij jou in de buurt. Bijvoorbeeld door het park, of hier in Den Haag door de duinen.

Mindful wandelen

Soms kun je tijdens het wandelen verstrikt raken in je eigen gedachten en mijmeringen. Wil je tijdens de wandeling meer in het hier en nu zijn? Probeer dan eens het volgende:

  • Gebruik je zintuigen door tijdens het wandelen steeds de focus op een van je zintuigen te leggen, wissel ze af.
    1. Zien: wat zie ik?
    2. Ruiken: wat ruik ik?
    3. Voelen: wat voel ik? De wind, warmte, maar ook “hoe voelen de blaadjes van deze boom” of “hoe voelt dit pad aan mijn voeten?”
    4. Horen: wat voor geluiden hoor ik?
    Het vijfde zintuig “proeven” zou ik laten voor wat het is tenzij je een wildpluk cursus hebt gevolgd ; )

Heb jij een mooie wandelplek die je wilt delen? Laat het me weten!

Spreekt mindful wandelen je aan? Kom dan eens mee met de stiltewandelingen van Een portie aandacht. We wandelen dan anderhalf uur door de natuur, waarbij je tips krijgt om in het hier en nu te blijven.

De vorige tips gemist? Je leest ze terug in de #selfcarenovember challenge sectie.

About the Author

Marije Verstraten

Vroeger forens en kantoormens, nu masseur en yoga docent in spe. Maar vooral een meisje van het duin die steeds beter leert hoe leuk het is om te verdwalen. Lees hier meer over mij en Een portie aandacht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *